Thursday, January 29, 2009

Ciri-Ciri Wanita Solehah yg Kura-kura™ nak cari


ASSALAMUALAIKUM, ditujukan kepada pembaca blog walaupon follower blog aku sendiri...hahaha...kat sini aku nak bincangkan tentang....wanita yang solehah... tapi aku bukan soleh sangat... tapi aku inginkan wanita solehah beb...walaupun wanita solehah tu dah berkurangan....
kadang2 aku bertanya pada diri sendiri kenapa manusia senang lalai dengan dirinya????
aku bukan nak kritik makhluk ALLAH S.W.T yang indah ini....tujuan aku nak kejutkan diaorang dari tidur yang panjang...CIRI - CIRI WANITA tu adalah seperti ini;

1.Sabda Rasulullah s.a.w ; orang yang paling sempurna di antara mereka yang beriman ialah yang paling baik budi pekerti, dan yang terbaik di antara kamu ialah mereka yang paling baik terhadap keluarga. (riwayat Al-Tarmizi)
2.Mentaati dan menyenangkan hati ibu
3.Perempuan yang menjaga agamanya adalah satu keuntungan
4.Mentaati suami dan menjaga kehormatan diri ketika ketiadaan suami (bagi yang telah bersuami)
5.Kesederhanaan dan kemurnian merupakan sebahagian daripada iman
6.Tidak menceritakan keaiban suami kepada orang lain (bagi yang telah bersuami)
7.Wanita disuruh menutup kecantikannya kecuali kepada suami, saudara terdekat, pembantu rumah dan kanak-kanak yang belum mengerti tentang seks
8.Kesopanan adalah sebahagian dari iman dan iman itu tempatnya di syurga (riwayat Ahmad dan Al-Tarmizi)
9."Menetaplah di rumah dan janganlah mempamerkan perhiasan dan kecantikan kamu kepada orang-orang asing seperti mana wanita jahiliah (surah Al-Ahzab:33)
10Menjaga pergaulan di antara lelaki dan wanita


Tapi aku sedar sape diri aku yang Hina,miskin dari segala, dimata ALLAH S.W.T tak tau plak dimata manusia....aku bersyukur menjadi makhluk serta hambaNYA didunia ini....

No comments:

Post a Comment